ОСНОВИ ЗООГІГІЄНИ Урок №18 20.03.2024.

 ДОБРИЙ    ДЕНЬ УЧНІ ГРУПИ №14                      

ПРОДОВЖУЄМО  ОЧНЕ  НАВЧАННЯ З 

ПРЕДМЕТУ ОСНОВИ ЗООГІГІЄНИ  ДЛЯ ТИХ ХТО НА 

ЛІКАРНЯНОМУ.

20.03.2024 

ЗВОРОТНІЙ ЗВ'ЯЗОК вайбер група

 Тема програми .Гігієна транспортування тварин

 Тема уроку : Норми навантаження тварин при перевезенні автотранспортом. Характеристика напівпричепів скотовозів. 

ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ:

Опрацювати та записати конспект .      

Основним завданням транспортування - забезпечити доставку тварин на м'ясокомбінати в найбистрий термін без витрат в живій масі і продуктивності і захистити їх в дорозі від захворювань.

Обов'язковою умовою до транспортування є ветеринарний дозвіл (вет довідка або вет свідчення). Під час транспортування потрібно дотримувати ветеринарно-санітарні вимоги.

До забою допускаються здорові тварини з благополучних господарств. Вони підлягають:

1. Клінічному огляду.

2. Термометрії.

У залежності від епізоотії - вакцинації проти сибирки, чуми свиней  і інших  інфекційних захворювань, якщо місцевість не благополучна (санітарна бійня).

Транспортна документація:

1. Ветеринарне свідчення Ф №1 (живі тварини), Ф № 2 (на продукцію) - видають лікарі державної служби ветеринарної медицини, або ветеринарна довідка ( по району).

2. Товаротранспортная накладна (на кожну партію). На племінних тварин, корів - + акт на вибраковку.

3. Дублікат і корінець ветеринарного свідчення (ЖД, водний, повітряний транспорт).

КРС, свинки і коні повинні тат з бирками, для тваринних промислових хазяйств + номер секції відгодівлі.

4. Шляховий журнал.

5. Медичні книжки працівників.

2. Способи транспортування, вимоги до транспортних засобів

- відстані,

- часу року,

- специфічність місцевості.

Забійних тварин в місця їх переробки на м'ясо доставляють:

- автомобільним транспортом,

- залізничним транспортом,

- водним транспортом,

- перегоном тварин.

Перевезення тварин автотранспортом.

У нашій країні перевезення тварин автотранспортом є основним способом до ставки їх на м'ясокомбінати, який складає біля 80 % загальних перевезень забійних тварин. Автомобільним транспортом можна перевозити всі види сільськогосподарських тварин і птаха.

Автомобільний транспорт ефективніше за залізничну при перевезенні велику рогату худобу на відстань до 200 км, дрібної рогатої худоби - до 300 км, свинь - до 500 км. При автомобільних перевезеннях худоба доставляють в 2-3 рази швидше в порівнянні із залізничним транспортом. Тварин можна доставляти від відгодівельний пункту безпосередньо на м'ясокомбінат.

Швидкість руху по асфальтированной дорозі повинна складати не більше за 60 км/ч, по щебеночной - до 45 км/ч, по грунтовій - до 25 км/ч.

Перевозять тварин на спеціальних автомашинах - скотовозах або звичайних автомобілях з нарощеними бортами. Висота бортів повинна бути не менш, ніж 100-110 див. При перевезенні тварин в несприятливих кліматичних умовах (жара, осіння і зимова негода) кузов машини закривають брезентом або іншим матеріалом. Кузов машини повинен бути чистим, підлога цілком, без щілин і покрита шаром підстилки (опилки, солома і т. д.)

Кількість голів забійних тварин, яких навантажують на машину, залежить від марки автомашини, угодованість тварин, відстані до м'ясокомбінату, стану дороги, сезону року і інших чинників.

Орієнтовано прийнято навантажувати на скотовоз ГАЗ- 63- 1 -

об 10-12 голів великої рогатої худоби,

об 18-20 голів молодняка,

об 40-45 дорослих свинь,

об 80-100 вівці і кіз.

Краще транспортувати тварин спеціальними автомашинами - скотовозами - напівпричепами: ОдАЗ - 9959, вантажопідйомністю 8 т, ОдАЗ - 9958 - 9 т, ОдАЗ - 9977 -11 т (двухярусная виконання) і ОдАЗ - 9976 - 12 т для перевезення великої і дрібної рогатої худоби і свиней.

 Перевозити велика худоба (коней, корів, биків і інш.). Необхідно міцно прив'язати, розмістивши головою уперед.


Молодняка великої рогатої худоби у віці до двох років, свинь, вівці, кіз і інших дрібних тварин перевозять не прив'язуючи, але в такій кількості, щоб всі тварини могли лежати в кузові автомашин. Коней перед транспортуванням в автомашині необхідно розкувати. Птаха дозволяється перевозити тільки в спеціально обладнаних клітках - по видах. Клітки вантажать на автомашину ярусами (але не більш чотирьох), розташовуючи їх так, щоб забезпечити в кожній клітці вільну циркуляцію повітря. Дно клітки повинне бути щільним, вологонепроникним. У клітках повинна бути достатня кількість підстилки.

Птаха перевозять в контейнерах або клітках різної конструкції. Найбільш поширеними є клітки для курей і качок розміром 90х60х30 см, для гусей і индеек 90х60х40 див. Оптимальним є перевезення птаха на відстань 50-100 км в умовах вмісту в клітках не більш, ніж 4-5 годин. Якщо птаха транспортують на більш дальню відстань, то через кожні 6:00 перевезення птаха потрібно надавати 2-3 часи відпочинку. Кроликів для забою на м'ясо перевозять в контейнерах або клітках розміром 220х40х30 см, клітки ділять на 8 відділень, кожне з яких розраховане на одну дорослу тварину.

Густина посадки птаха при її транспортуванні повинна бути (в головах на квадратний метр транспортної тари) не більш ніж:

* кури яєчних порід - 35;

* кури м'ясних порід - 20,

* курчата - бройлери - 35;

* индюшата - 12;

* індики - 8;

* цесарята - 45;

* цесарки - 35;

* утята - 25;

* качки - 18;

* гусята - 12;

* гуси - 8.

Навантаження на 1 м2транспортной тари не повинне перевищувати 50 кг.

При температурі навколишнього середовища вище за 25 °З густина посадки птаха в транспортну тару повинна бути зменшена на 15-20 %.

Крім водія, автомашину, в якій перевозять тварин і птаха, супроводить спеціального провідника незалежно від кількості тварин, що перевозяться. Через необхідність, провідник повинен знаходитися в кузові машини у тварин, щоб стежити за ними. У такому випадку для провідника в передній частині кузова повинне бути обладнане спеціальне місце, відгородено від тварин.

При перевезенні тварин на великі відстані (знаходження в дорозі більш 6 годин) їх необхідно забезпечити запасом кормів. У дорозі тварин необхідно обов'язково поїти - не менш двох разів в доби. Якщо тварини знаходяться в дорозі більш 12 годин, то їх необхідно через кожні 10-12 годин вивантажувати для 3-4 часового відпочинку. Якщо вивантаження тварин неможливо, їм необхідно давати відпочинок на цей термін без вивантаження з машини. Під час відпочинку тварин потрібно нагодувати і напоїти, а машину очистити від гною і додати свіжу підстилку.

Для хворих тваринних ветеринарно - санітарними вимогами встановлено, що відстань від спеціалізованих відгодівельний комплексів до м'ясокомбінату не повинна перевищувати 100 км.

Вважають, що транспортування тварин на мясоперерабативающее підприємство пройшло добре, коли на відстані 50-100 км зменшення живої маси у великої рогатої худоби не перевищує 2,4 %, а у свинь -1,3 %.

У разі захворювання або відмінка тварин в дорозі провідник зобов'язаний повідомити в найближчу державну ветеринарну службу і надалі виконувати всі вказівки лікаря ветеринарної медицини цієї установи.

Перевезення тварин залізницею.

Залізної забійних тварин можна перевозити на відстань до 1500 км, але відстань перевезення тварин залізної в Україні не перевищує 300-800 км. Перевозити тварин необхідно в спеціально обладнаних вагонах, що забезпечує доставку худоби без втрат живої маси і зниження якості м'яса і шкур.

У сучасних умовах до 20 % тварин доставляють на забій залізницею. Швидкість транспортування тварин залізної не перевищує 150-200 км в доби, а на центральних магістралях - 300-500 км. При транспортуванні у вагонах міняються умови змісту тварин, що негативно позначається на їх стані і приводить до значної втрати живої маси. Тому тварин, призначених для транспортування залізницею, заздалегідь готують. З цією метою їх за 8-10 діб до відправлення перекладають на режим годівлі і змісту, який запланований в дорозі.

Забороняється перевозити тварин у другій половині вагітності. Відібраних для транспортування тварин ділять на групи з урахуванням підлоги і віку, угодованість і живої маси.

Перевозять тварин і птаха в спеціалізованих вагонах. При відсутності таких, транспортування здійснюється в звичайних вагонах, додатково обладнаних для перевезення тварин. Вагони повинні бути обчищені і промиті, а при необхідності - продезинфицировани. Залізниця зобов'язана надати для обладнання вагонів дверні гратки, кормові дошки, кільця для прив'язання великої рогатої худоби, ліхтарі і сходи.

Зараз для перевезення тварин частіше використовують спеціалізовані вагони, обладнані вентиляцією, годівницями, баками для води і інш.

Спеціальні вагони побудовані на подобе пасажирських:

- в торцевих стінах розташовані двері і перехідні майданчики, щоб провідник міг під час руху поїзда перейти з одного вагона в інший;

- дах вагона двійчастої, що запобігає переохолодженню тварин зимою і перегрівів влітку;

- спеціальними годівницями, які, в залежності від віку тварин, можуть відкидатися від стіни на різну відстань;

- кільця для прив'язання тварин;

- шість баків для води, які сполучені між собою;

- корита, які наповнюються водою з баків;

- шість вентеляционних люків;

- в стелі - чотири вентилятори, які здійснюють обмін повітря у вагоні під час руху;

- шість кормових полиць для зберігання корму;

- в торцевих стінах вагона є по одному світловому люку.

При транспортуванні в товарних вагонах тваринних краще ставити вдовж вагона в два ряди, головами до середини, і обов'язково прив'язувати. Молодняка, свинь, вівці розташовують у вагоні без прив'язки.

Тварин у вагоні розташовують в залежності від вигляду, маси і віку.

Вантаження тварин в четирехосние вагони проводиться з наступного розрахунку.

1. Велика рогата худоба:

дорослі - 16-24 гол.;

молодняк - 24-28 гол.;

телята - 36-50 гол.

Вівці і кози - 80-110 гол.

Свині:

масою до 80 кг - 50-60 гол.;

масою 81-100 кг - 44-50 гол.;

масою 101-150 кг - 28-44 гол.;

масою понад 150 кг - 20-28 гол.

Коні - не більше за 14 гол.

Верблюди - не більше за 8 гол.

У літній час тварин у вагони вантажать на 10-15 % менше, щоб уникнути перегріву.

При перевезенні тварин залізної їх обслуговує бригада провідників, з розрахунку: один провідник на два вагони, завантажених великою рогатою худобою або вівцями, і один провідник на один вагон, завантажений свинями. З числа провідників призначається старший, який є штатним працівником тваринницького господарства.

Старший провідник отримує від завідуючого бази ветеринарне свідчення з дублікатом, товарно - транспортну накладну і шляховий журнал, в якому вказано, на яких станціях є кормові бази і пункти водопою, а також станції видалення і утилізацій загиблих тварин.

У вагон вантажать до 1000 голів курей, 1250 голів курчат, 200-300 гусей або індиків і 250-350 качок в залежності від їх живої маси.

При транспортуванні більше за 6:00 підприємство забезпечує тварин достатньою кількістю корму (відповідно до діючих норм транспортування) в кількості, необхідній на весь час перебування в дорозі.

У середньому тварини отримують на центнер живої маси в доби:

- велика рогата худоба сіна - 4 кг;

- вівці і кози - 5,5 кг;

- свині - 2,5 кг комбікорму, в залежності від їх маси;

- птах - 8 кг комбікорму (на 100 голів);

- кролики (на голову) - 300 г трави (сіна) або 100 г силоси або коренеплодів і 20 г концентрованих кормів.

Крім кормів, на ту, що кожну транспортується тварина беруть підстилку - 1,5 кг в доби (солома або подстилочний торф). Але для підстилки в літній час можна використати пісок, який в жару зволожують водою. Концентрати зберігати в мішках, а сіно або солому в пресованому вигляді в пакунках.

Годують худоба і птаха в дорозі 2 разу в доби, поять тварин на спеціально відведених для цієї мети станціях, взимку 2 рази, а влітку 3 рази в доби. Поїти тварин бажано перед годівлею.

Провідник, супроводжуючий худоба, повинен стежити за чистотою у вагоні, прибирати гній декілька разів в доби, згрібаючи його в спеціально відведене місце. Очищають вагон від гною тільки на станціях, де поять тварин.

У разі захворювання тварин або відмінка їх в дорозі провідник повинен повідомити черговому ближньої станції і через нього викликати транспортного ветеринарного лікаря, який вживає заходів по ліквідації захворювання відповідно до інструкції по боротьбі з відповідною хворобою, складає акт і робить відмітку в шляховому журналі.

Якщо виявлено трупів, їх вивантажують, дотримуючи ветеринарно - санітарних правил. Вимушений забій тварин на шляху їх транспортування категорично забороняється.

Перевезення тварин водним шляхом.

Перевозять тварин водними шляхами в спеціальних баржах, звичайно влітку.

Розташовують тварин на баржах з розрахунку наступних норм площі (на одну голову):

- великої рогатої худоби -2,0-2,5 м2,

- овець і кіз - 0,75-1,1 м2,

- свинь великих - 2,0-2,5 м2,

- свинь середніх - 1,0-1,25 м2,

- коней - 2,5-3 м2.

Перевезення тварин водним транспортом може відбуватися ріками і морем.

Для великої рогатої худоби, в середньому, в доби треба мати 30-35 л, а для дрібної - 6 л. Якщо час транспортування тварин перевищує 6 годин, то тварин в дорозі годують відповідно до норм перевезення тварин залізницею.

Для супроводу тварин виділяються провідники, з розрахунку 1 провідник на:

- 20 голів великої рогатої худоби,

- 10 коней,

- 30 свинь,

- 60 овець,

- 10-15 кліток птаха і кроликів.

У разі виявлення в дорозі хворих тварин або трупів провідник ізолює їх і повідомляє судовій адміністрації найближчого порту, де є ветеринарно - санітарний нагляд на транспорті.

Транспортування водним шляхом тварини переносять значно краще, ніж залізницею.

Транспортування тварин перегоном.

Гоном на мясоперерабативающие підприємства доставляють тільки велика і дрібна рогата худоба, переважно на невеликі відстані - до 95-100 км. При перегоні на великі відстані переміщення худоби суміщають з нагулом. На сьогодні гоном доставляють не більше за 10 % забійних тварин.

Відібраних для перегону тварин після ветеринарного огляду зважують, визначають угодованість, биркують і формують з них групи в залежності від місцевих умов.

Група великої рогатої худоби не повинен перевищувати 250 голів, дрібної рогатої худоби - 1000 голів.

Групи формуються на вигляд, підлогу і вік тварин. На кожні 50-60 голів великої рогатої худоби або 250-300 голів овець пропонується один гуртоправ. Для перегону відбирається тільки здорова худоба.

Забороняється переганяти:

* молодняк;

* тварин у другому періоді вагітності;

* тварин з травматичними пошкодженнями, які перешкоджають тривалому перегону;

* старих, беззубих тварин;

* тварин з високої угодованість.

Що Женеться тварин спеціально виділеними трасами, які затверджуються облдержадміністрацією, якщо це в межах області, або Державним департаментом ветеринарної медицини, якщо траса проходить через декілька областей. Траси повинні пройти по місцевості, благополучній по заразливих хворобах тварин, і збоку від пасовищ для місцевих тварин. При пересуванні гоном худоба забезпечують водопоєм і кормом в місцях зупинок, тільки в малонаселених пунктах худоба може пересуватися, користуючись природними випасами.

Денний перегін для великої рогатої худоби, належної забою, не повинен перевищувати 15-20 км, а для дрібної рогатої худоби - 10-12 км.

Під час перегону тварин забороняється:

* змішування різних груп;

* зіткнення груп з тваринами місцевого населення;

* перегін тварин по дорогах, де пройшла худоба, хвора ящуром, саркоптоз і інші заразливі захворювання;

* перегін тварин в сильний дощ, град, бурю і при температурі нижче за-20 °З;

* випас тварин на сінокосах і посівах.

Поять тварин через годину після зупинки: влітку 2-3 рази, а восени

2 рази в доби. Забороняється поїти тварин водою з калюж, боліт і ям.

У разі неможливості здачі тварини на найближче мясоперерабативающее підприємство або бійню, з дозволу фахівця ветеринарної медицини проводять вимушений забій. Для цього вибирають суху дільницю місцевості, не ближче за 100 м від дороги і від місця зупинки групи, знімають верхній шар грунту з дерном, застеляють її чистою соломою і проводять забій тварини і оброблення туші. Після закінчення збирають всі відходи, солому, знімають верхній шар грунту і закопавают все це на майданчику, де проводився забій тварини, на глибину не менше за 1,5 м, поверхню дільниці, де проводили забій, зарівнюють дерном.

Тушу і органи після огляду лікарем ветеринарної медицини (фельдшером) і здають на найближчий ветсанутильзавод або мясоперерабативающее підприємство, де виготовляють сухі тваринні корми після мікробіологічних досліджень. При неможливості здачі на м'ясокомбінат (велика відстань і під час жари) м'ясо і м'ясопродукти солять і здають в консервованому вигляді.

3. Підготовка забійних тварин до транспортування, оформлення транспортної документації

Для збереження якості і кількості сировини важливим етапом є предубойная підготовка, яку доцільно починати вже в господарствах.

Підготовка тварин для транспортування і здача на м'ясокомбінат. Основними чинниками, що негативно впливають на організм тварини до відвантаження, можуть бути неправильні і зайві перегони, болевие відчуття від травмування, мечение перед відправкою, змішування тварин з різних станків. У нагодованих тварин внаслідок неспокою в дорозі порушується травлення.

При підготовці худоби для здачі на м'ясокомбінат враховують особливості місцевих умов, відстань транспортування, час забою тварин. Рекомендується перед відправкою тварин на м'ясокомбінат (в останні дні) скармливать їм звичайні корми; кількість кормів і частоту годівлі не треба збільшувати або скорочувати; не годувати тварин перед транспортуванням; для економії кормів після попереднього узгодження з м'ясокомбінатом предубойное голодування починати вже в господарстві; час останньої годівлі тварини в господарствах відмічати в товаро-транспортній накладній; воду давати без обмеження; бирковать і татуювати тварин за 2-3 нед. до відправки на м'ясокомбінат; шкіряне покривало тварин очищати щіткою, а не гострими предметами.

ОФОРМЛЕННЯ ДОКУМЕНТАЦІЇ:

1. Заповнюється друкарськими станками або кульковою ручкою. Можна через копірку, але підписи окремо на кожному документі.

2. Допускається абревіатура, але дозволена в Україні.

3. Дублікат і корінець ветеринарних документів - оригінали подпесей і печатей.

4. Ветеринарні свідчення Ф № 1 і Ф № 2 заповнюються на українській мові.

5. Ветеринарні свідчення Ф № 1, Ф № 2 і Ф № 3 СНД заповнюються на російській мові.

6. Міжнародні ветеринарні сертифікати заповнюються українською і англійською мовами або мовою країн експорту.

7. Кількість голів пишеться прописом

8. Ветеринарні довідки, які видані на предубойном огляді птаха, діють протягом 1 діб.

4. Вимоги до вантаження і змісту тварин під час транспортування

- при перегоні і вантаженні в машину не використати палиці, батоги, гострі предмети і не заподіювати твариною болю, застосовувати тільки електропогонялки або хлопавки;

- тварин занурювати в транспорт, використовуючи спеціальні естакади або містки, кут підйому в машину не повинен перевищувати 30-35°;

- тварин занурювати партіями з одного станка, що особливо важливо при відправці беконних свинь.

5. Профілактика транспортного травматизму і хвороб, пов'язаного з транспортуванням

Захворювання тварин при транспортуванні на мясоперерабативающие підприємства, незалежно від вигляду транспорту, виникаючі у випадку невиконання ветеринарно - санітарних вимог по транспортуванню.

Транспортування тварин автотранспортом.

У умовах транспортування автотранспортом частіше спостерігаються такі захворювання: травматичні пошкодження, теплові і сонячні удари, захворювання органів дихання і шлунково - кишкового тракту і інш.

Травматичні пошкодження. Травматичні пошкодження виникають у всіх видів тварин під час транспортування непідготовленим транспортом, у разі перевезення тварин без належного розташування в транспортному засобі (без урахування віку, підлоги, угодованість і вигляду тварин).

Теплові удари. Теплові удари можуть виникати у всіх видів тваринних, але найбільш чутливі до цього захворювання свині, особливо угодовані. Причиною теплового удару є недотримання норм навантаження тварин в літній час року і використання необладнаного транспорту. У хворих спостерігається гіперемія слизових оболонок, слабість, учащенное дихання, учащенний пульс. Тварина падає і не встає. З метою поліпшення стану тварин необхідно зупинити транспорт, поставити його в тінь, провітрити кузов машини і через 2-3 години, коли поразка тварин усунені, можна продовжувати рух.

Сонячні удари. Сонячні удари виникають при транспортуванні тварин в необладнаному транспорті і відсутності даху на кузові. У уражених тварин такі клінічні ознаки, як і при тепловому ударі. Щоб усунути небезпеку, досить машину з тваринами поставити в тінь і провітрити кузов.

Захворювання органів дихання. Захворювання органів дихання виникає у всіх тварин, але частіше у молодих, під час транспортування їх на не обладнаному транспорті, що приводить до виникнення протягів.

Отруєння тварин. Отруєння тварин виникає, коли їх перевозять на транспортних засобах, які використовувалися для перевезення мінеральних добрив, вантажів, вмісного отруйні речовини і т. п. З метою профілактики отруєння транспортні засоби перед вантаженням тваринами необхідно підготувати. Для цього проводять ретельне механічне очищення транспорту, миють кузов, а при необхідності, проводять його санітарну обробку.

Транспортування тварин залізницею.

При транспортуванні тварин залізної можуть виникнути практично такі ж захворювання, як і в умовах перевезення автотранспортом: теплові удари, травми, захворювання органів дихання і шлунково - кишкового тракту, транспортна лихоманка, отруєння і інш. Специфічні для транспортування залізного захворювання зумовлюються тривалості перебування в дорозі, високій температурі у вагонах, особливо у разі недотримання вимог до розташування тварин, поганим доглядом за тваринами.

Вагонна хвороба. Вагонна хвороба спостерігається при транспортуванні великої рогатої худоби. Вона виявляється учащенним диханням і пульсом, гиперемией слизових оболонок, хиткістю під час руху. У важких випадках трапляються сильні потуги, слабість (ознаки подібні післяпологового пареза) при нормальній температурі тіла. Після вивантаження тварин з вагона ознаки даного захворювання протягом 2-3 годин зникають.

Пльовроденія. Захворювання виникає у коней і виявляється хворобливістю грудної клітки, зростанням частоти дихання і пульсу, температура в межах норми. Після вивантаження тварин з вагона і відпочинку клінічні ознаки захворювання зникають.

Заминка. Захворювання зустрічається у овець і телят при транспортування. Виникає захворювання у разі порушення умов транспортування. Сильні поштовхи, ривки, різке гальмування приводить до того, що велика худоба підминає слабу кінцівку. Для профілактики захворювання необхідно у вагонах встановлювати перегородки.

Транспортна лихоманка. Боліють всі види тварин під час транспортування в холодний час року. Збуджувач - фільтруючий вірус. Захворювання у тварин виявляється гиперемией слизових оболонок носа і конъюнктиви, кашлем, слюнотечением і підвищеною температурою тіла. Тварини боліють протягом 7-10 діб.

 











Комментариев нет:

Отправить комментарий